Lansering av Power BI

10 februari, 2014

Microsoft Power Bi Office 365 banner

Vi har tidigare skrivit om Microsoft Self-Service BI och det som vi har kommit att kalla för ”Business Intelligence på dina villkor”. Den 10 februari lanserade Microsoft sin senaste stora nyhet på området, Power BI för Office 365.

I och med lanseringen av Power BI för Office 365 blir det möjligt för ännu fler användare att utnyttja kraften i Business Intelligence. Det som tidigare krävde specialistkompetens och dyra verktyg för att klara av är numera tillgängligt för var och en via Microsoft Office och Excel.

När det gäller Excels verktyg för dataanalys kan det kanske vara på sin plats med en snabb tillbakablick. Vi har sedan länge haft de välkända och kraftfulla pivottabellerna och pivotdiagrammen. Excel 2010 har vid sidan av dessa verktyg fått tillägget PowerPivot, som gör det möjligt att hantera stora datamängder utan att som tidigare behöva använda databaser som exempelvis SQL Server.

Nyfiken på hur Power BI för Office 365 kan användas i er organisation för att analysera och visualisera data, ta bättre beslut och få ökad lönsamhet? Tveka inte att kontakta oss på bi@excelspecialisten.se eller ring på
031-340 44 00 så berättar vi mer.

I Excel 2013 har BI-familjen utökats ytterligare. Nu finns PowerView där man snabbt och enkelt skapar visuella presentationer med interaktiva tabeller och diagram, PowerMap för att visualisera data på kartor och PowerQuery för att importera data från en stor mängd olika källor. Läs mer om de olika Power-verktygen i vår artikel Excel & Business Intelligence.

Exempel på hur en snabbt skapad dashboard över försäljningsdata kan se ut i PowerView:
Buiness Intelligence i Excel exempel

Alla Power-verktygen är både bra och oerhört kraftfulla, men för att BI-rapporterna skall få full genomslagskraft behöver man kunna dela dem på ett effektivt sätt. Här behöver ditt företag har tillgång till SharePoint i någon form. En BI-rapport på någons hårddisk kommer inte ha någon vidare inverkan på förbättringsarbetet oavsett hur professionell den är och vilka insikter den förmedlar. Det finns därför en viss risk att hela idén med BI faller. Att hämta data från olika källor, bearbeta och analysera den är bara förutsättningar. Syftet är att kunna fatta välgrundade beslut och för det krävs det att dina slutsatser kan förmedlas på ett begripligt sätt till kollegor, medarbetare och andra beslutsfattare.

Det är nu vi kommer fram till Power BI för Office 365. Det här är en tjänst som kombinerar Excels BI-verktyg med publiceringsverktygen i SharePoint. Du kan på ett enkelt sätt dela dina rapporter med kollegor utan att behöva ha en egen intern SharePoint-lösning på företaget.

Ytterligare några pusselbitar för att göra BI ännu mera tillgängligt och lättanvänt har också tillkommit. För den som har höga krav på tillgänglighet finns det en ny app för både Windows 8 och iPad. Vid sidan av rapporterna kan du med Power BI även dela de sökfrågor du skapat. Det enda som krävs för att ta del av dessa frågor är en webbläsare som klarar HTML5.

Slutligen får vi det mycket spännande Power BI Q&A som låter dig utföra datasökningar på ungefär samma sätt som man söker efter data på internet. Medan du skriver en fråga autokorrigeras den av Power BI Q&A så att den stämmer överens med datamodellen. Samtidigt analyseras innebörden av vad du letar efter och lämpliga visualiseringar presenteras som svar på din fråga. Allt detta sker dynamiskt medan du skriver. Först kanske svaret presenteras i tabellform för att sedan ändras till ett cirkeldiagram och slutligen ett linjediagram. Du behöver med andra ord inte lära dig en massa nya verktyg för att komma åt och analysera din data.

Några av våra nöjda kunder

Visa fler

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig